Povinná výbava a doklady

Laik si pod povinnou výbavou představí asi rezervu, lékárničku a v poslední době tolik propagovanou reflexní vestu. Je toho však mnohem víc. Přesné složení udává Vyhláška 341/2002 sb., 100/2003 sb a také 283/2009sb. Pokud vás policie chytí bez některého z povinných prvků, následuje pokuta.

Bez čeho nesmíte na silnici

Je toho docela dost. V první řadě jde opravdu o obligátní lékárničku, která od roku 2011 musí splňovat nové podmínky, takže kdo ještě aktualizované vybavení nemá, měl by to velmi rychle napravit. Rezerva je povinná také, pokud tedy vaše vozidlo nedisponuje speciálním kolem, které lze opravit díky spreji na opravu pneumatik.

Všichni také známe výstražný trojúhelník, který se hodí v situacích, kdy potřebujete dát vědět o překážce na vozovce- vždy ho umístěte v dostatečné vzdálenosti před překážkou. Bez reflexní vesty vám taktéž hrozí pokuta. Když jsme u pokut, lze využít i pojištění, ze kterého se dají tyto prohřešky zaplatit (známý produkt „Kryštof“ jedné menší Česká pojišťovna).

Další povinnou výbavou je zvedák (hever), klíč na matice kol, náhradní pojistky, náhradní žárovky od každého typu vnější signalizace a světel. Stejně důležité, alespoň co se týče hrozící pokuty, jsou povinné dokumenty, které musíte vždy mít u sebe při jízdě. Jedná se o takzvanou zelenou kartu, která prokazuje, že máte řádně sjednané povinné ručení. Samozřejmostí je „malý techničák“ a řidičský průkaz.

Rubriky: Nezařazené | Komentáře nejsou povoleny

Pojištění vozidel online

Internet vytvořil zcela novou propagační i distribuční úroveň, které se přizpůsobilo i poskytování služeb v bankovnictví a pojišťovnictví. Dnes je naprosto běžné, že si klienti sjednávají pojištění v rekordně krátkém čase přímo na stránkách pojišťoven.

Jde to však i jinak. Na našem trhu působí mnoho pojišťoven, a při rozhodování, které z nich využijete, může přijít vhod nějaké jejich nabídek. Nevíte-li, jaké zakoupit povinné ručení kalkulačka nabídek všech pojišťoven je velkou pomocí. Často ji na svých stránkách mají společnosti, které se zabývají zprostředkováním produktů pojišťoven. Jejich produkty jsou tedy identické, ale díky výhodným smlouvám s pojišťovnami nabízejí ještě výhodnější ceny!

Stejně lze postupovat, i když sjednáváte havarijní pojištění, cestovní pojištění a všechny ostatní standardní produkty. Od různých pojišťoven můžete vidět, jak povinné ručení srovnání dopadne pro každého řidiče a každý vůz různě, takže se raději neřiďte doporučeními známých, ale jen přesnými údaji z kalkulátorů.

Rubriky: Nezařazené | Komentáře nejsou povoleny

Havarijní pojištění

Chcete-li ušetřit, je právě havarijní pojištění asi nejsnadnější cestou, jak dokonale ochránit svůj vůz a nezaplatit deseti tisíce korun za rok. Opravdu, pokud chcete nadstandardní ochranu, což připojištění skel je, vyplatí se využít balíčků služeb, které ve výsledku vyjdou levněji, než když sjednáváte jednotlivá připojištění zvlášť.

Tip

Snažte se využít akčních nabídek. Není zvláštností, když za sjednané povinné ručení dostanou klienti nějaký bonus- dálniční známku, autolékárničku a podobně. V akčních balíčcích pak třeba narazíte na připojištění skel zdarma.

Online

Nepochybně lze nejlevnější povinné ručení s doplňkovými připojištěními sjednat online. To platí i pro všechny ostatní druhy pojištění a obecně i pro všechny služby a výrobky- prodejce/pojišťovna totiž mají s vyřízením žádosti podané přes internet menší práci. O alternativních způsobech sjednání přes web si přečtěte samostatný článek.

Rubriky: Nezařazené | Komentáře nejsou povoleny

Autoskla – tónování

Pokud máte o tónování autoskel zájem, budete se muset rozhodnout, kterou ze dvou tradičních variant využijete. Rozhodování bude pravděpodobně velmi jednoduché. Proč, to se dozvíte záhy.

Pokovení skel

Jde o cestu, která poskytne vašim sklům potřebné vlastnosti, to ano. Jenže výhod je oproti negativům podstatně méně:

  • pokovení je nevratné
  • pokovení je drahé
  • optické vlastnosti pokoveného skla nejsou vždy dokonalé, některé noční odlesky mohou snižovat viditelnost
  • sklo musí být při montáži demontované
  • pokovené sklo je náchylné, hlavně na poškrábání

Fólie jasně vítězí

Ač se to zdá trochu zvláštní, „pouhé“ nalepení fólie poslouží mnohem lépe, a to po všech stránkách:

  • fólie není tak drahá, takže následně nezaplatíte tolik ani za pojištění
  • aplikuje se bez demontáže skla
  • vlastnosti (optické i další) jsou lepší, než u pokovení
  • fólie má dlouhou životnost a v případě potřeby lze snadno vyměnit, byť by měla vydržet po celou dobu provozu automobilu

Pár rad na závěr:

  • tónované sklo je docela drahé, proto využijte připojištění, které doplní povinné ručení o ochranu před létajícími kamínky a podobnými nepříjemnostmi
  • využívejte pouze kvalitní fólie, protože levné=špatné
  • to poznáte tak, že fólie nebude plnit svůj základní účel- pohlcování slunečního záření
  • tmavá fólie ještě nemusí zadržovat UV záření
  • vybírejte pouze fólie homologované pro náš trh
Rubriky: Nezařazené | Komentáře nejsou povoleny

Tónovaná autoskla

Už dávno není tónování skel synonymem pro snobské, případně tuningové vylepšování automobilů. Cena klesla, funkčnost se rozšířila a řidičů, kteří nechávají svá skla potáhnout vrstvičkou kovu nebo speciální fólií je čím dál tím více. Jde o opravdovou pomoc?

Vznik

Povrchové úpravy skel začala využívat hlavně NASA, protože ve vesmíru, kde nejsme pod ochranou atmosféry, působí extrémní podmínky. Průhledné části, například i skafandrů, tedy musejí mít speciální vlastnosti, které ochrání posádku před nebezpečnými dávkami škodlivého záření. Tónování pak zvyšuje ochranu před tímto zářením, před extrémními teplotami i před poškrábáním od vesmírného prachu.

Po raketoplánech začali tónování využívat i architekti. Mrakodrapy, často celé prosklené, prostě potřebovaly nadstandardní ochranu před velkým množstvím slunečního záření, které by z těchto budov udělalo obrovský skleník, ve kterém by bylo k nevydržení. Nechat regulaci teploty pouze na klimatizaci by znamenalo obrovské každoroční náklady na elektřinu navíc. Vzpomeňme si z katastrofických filmů, co by se mohlo stát, kdyby třeba celá amerika zapnula klimatizace na maximální výkon.

Díky tónování skel se lidé v těchto budovách neupečou. Pozitivní je i ztmavení, takže uvnitř nejste ani přehnaně oslnění sluncem. Všechny tyto výhody pak platí i pro využití v na sklech motorových vozidel.

Kvalitní tónování opravdu pomůže

Pokud o tónování uvažujete, nesnažte se přehnaně ušetřit. Kvalita se zde, více než na rostoucí ceně, projeví v životnosti a reálných pozitivních efektech. Nekvalitní fólie mohou třeba sklo pouze ztmavit, ale propouštějí všechno UV záření, takže vaše oči budou stále trpět a teplota ve voze neklesne. Zároveň pamatujte na to, že s použitím tónování roste cena autoskla, na to myslete hlavně při zařizování pojištění skel. Jaké výhody vám tedy tónování poskytne?

  • Díky UV filtru a ztmavení proniká do vozu méně tepla a škodlivého záření. Budete se v automobilu lépe cítit, nebudete muset používat klimatizaci v nezdravé míře, čímž ušetříte výkon vozu i pohonné hmoty.
  • Velkou měrou může dojít k zlepšení optických vlastností skel. Nebudete tolik oslňování, sklo bude odolnější vůči různým odleskům a podobně.

Využijte také pojištění nemovitosti nebo kalkulačku povinného ručení

Rubriky: Nezařazené | Komentáře nejsou povoleny

Připojištění autoskel k povinnému ručení

K pojištění našich čtyřkolových pomocníků už vlastně neodmyslitelně patří připojištění skel. Je to dáno tím, že hustota provozu je na našich vozovkách na úrovni západních států. Jedním z negativních efektů, ostatně on žádný pozitivní efekt ani neexistuje, je zvýšené riziko toho, že vaše skla dojdou k újmě. Vynechme teď havárií, při které vám pomůže jen havarijní pojištění.

Kvalita našich silnic je totiž taková, že žádná srážka ani není potřeba. Všude se povalují kamínky, štěrk a další malé předměty, které jen čekají na to, až budou rychle jedoucím autem vymrštěny proti vašemu sklu. Výsledek je jasný, sklo za desítky tisíc korun „ozdobí“ prasklinka. A to je více než dostatečný důvod, proč vyměnit celé sklo. Sjednat připojištění skel je tak více než rozumné rozhodnutí, pokud tedy nevlastníte vůz, u kterého by nové sklo vyšlo levněji, než nové sklo (pak by bylo samozřejmě lepší odepsat celý starý vůz).

Jaké jsou parametry připojištění?

Jsou hlavně tři. Nejprve se musíte rozhodnout, zda chcete pojištění předního skla, nebo všech. Pro pojištění pouze čelního skla hovoří to, že je zdaleka nejvíce ohrožované a zdaleka nejdražší. Tak trochu by se dalo říct, že pojistit i ostatní skla je trochu zbytečný luxus. Tato možnost tu však je, a pokud chcete opravdu komplexní ochranu, pojišťovny budou jenom rády.

Ještě důležitějším prvkem je, na jakou částku své sklo/svá skla pojistíte. Limit plnění je dobré raději trochu nadsadit, abyste nakonec nezaplatili půlku nového skla ze svého. Do celkové ceny nezapomeňte zahrnout i další úpravy, jako je tónování!

Pojišťovny chtějí po majitelích aut i spoluúčast. Platí jednoduchá úměra- čím vyšší spoluúčast, tím menší cena pojistky. Určitě lze najít ideální kompromis a pár procent vás ani z velmi drahého skla nezruinuje.

Ušetřete

Pokud jste příznivci komplexnější služeb, dost možná můžete ušetřit i na ochraně skel. Pojišťovny dávají tento produkt i zdarma, například jako doplněk a bonus pro havarijní pojištění. Jistě, vždy budete platit, ale pokud se naučíte využívat akčních nabídek a výhodných kombinací, můžete ušetřit i tisíce korun ročně.

Rubriky: Nezařazené | Komentáře nejsou povoleny

Dobrá péče o autosklo

Autoskla si zaslouží opravdu velkou péči. Jsou poměrně citlivá, vystavovaná velmi náročným podmínkám a podcenění péče by mohlo znamenat jejich předčasné zničení.

Čisté sklo především

Zdá se to jako samozřejmost, ale mnoho řidičů stav svých (hlavně) předních skel velmi podceňuje. Opocení? Žádný problém, řeknou si, a už už spěchají vstříc cíli cesty, ke kterému by však kvůli své lehkovážnosti nemusejí dorazit. A pokud se vybouráte, těžko vás uklidní, že máte sjednané povinné ručení s připojištěním skel, tady jde o život. Skrz sklo musí být tedy především dokonale vidět. Každá nečistota, temné místo, zamlžení, může způsobit špatné odhadnutí situace, špatnou reakci a zlé následky. Sklo musí být čisté zevnitř i zvenku:

  1. Vnější nečistoty jsou problém, který má mnoho podob. Můžeme sem započítat všechny podoby vody, od deště, přes sníh i námrazu. Nezanedbatelné jsou i fleky po zaschlé vodě, jakékoliv zabarvené nečistoty, případně mastný prach i větší předměty. Pokud se za vaši masku zahákne větev s listy, která blokuje váš výhled, vylučuje se to samozřejmě s možností pokračovat v cestě. Nejsnadnější péčí o vnějšek skla je samozřejmě stěrač, který si poradí s mnohým. Hlavně v součinnosti s ostřikovači, které doplněné o vhodnou čistící (v zimě nemrznoucí) příměs zajistí, že vaše skla budou čistá. Jednou za čas by však mělo být samozřejmostí, že ručně (nebo alespoň v myčce) pořádně vnější část skla umyjete. Toto neplatí pouze pro přední skla, ale pro všechna, skrz která řidič vidí své okolí.
  2. V zimě nastávají problémy, které každý řidič musí upřímně nenávidět. Skla jsou často namrzlá, takže je před startem potřeba pořádně je očistit, a to i zevnitř. K čistění skel používejte pouze škrabky speciálně k tomu určené, aby nedošlo k poškrábání! Pořádně očistěte všechna skla a to i v rozích. Zároveň smeťte sníh i ze střechy, aby vám nenapadal před oči při jízdě. Dobré je také zkontrolovat, jestli jsou čisté světlomety, blinkry a vše ostatní.
  3. Vnitřek vozu pak trpí nejčastěji zamlžením, které většinou do pár okamžiků vyřešíme spuštěním ofukování skel. Toto nepodceňme a i při jízdě dbejme na včasné vyřešení snížené viditelnosti. Skla se mohou občas i „opatlat“, ale to není příliš časté. V takovém případě citlivě umyjeme.

Některým problémům se nevyhneme

I při extrémní opatrnosti a skvělé péči o vůz může dojít k tomu, že se sklo poškodí. Nejtypičtější jsou pavouky způsobené štěrkem, který odlétá od kol ostatních vozů. To je pak vše málo platné, jen pojištění vozidel s vhodným připojištěním (pro tyto případy stačí pojistit přední sklo) nám zajistí, že nezaplatíme mnoho tisíc korun za něco, čemu jsme se nemohli nijak vyhnout.

povinné ručení kalkulačka

Rubriky: Nezařazené | Komentáře nejsou povoleny

Kvalitní autoskla jsou drahá

Málokterý řidič má tak velké štěstí, že se ani jednou za svou „kariéru“ nesetká s tím, aby musel měnit rozbité sklo svého vozidla. Stane se to totiž tak snadno, že je to téměř nevyhnutelné. Čím novější automobil a kvalitnější autosklo, tím dražší je jeho výměna, takže pokud máte dražší autosklo, vyplatí se sjednat pojištění skel jako doplněk pro povinné ručení. Proč jsou ale skla tak drahá?

  1. Tato skla musejí být extrémně kvalitní. Nepřichází v úvahu, aby se sklo při zničení vysypalo do ostrých a nebezpečných střepů. Autosklo také leccos snese, velké výkyvy teplot, časté mytí a podobně.
  2. Moderní autoskla toho nabízejí více, než by se od obyčejného skla čekalo. Život zpříjemní (a sklo prodraží) hlavně UV filtry, které redukují průchod tohoto nebezpečného záření do nitra vozu. To má za následek menší námahu a ničení očí i pokles teploty uvnitř vozu, což se hlavně v letních měsících hodí víc, než zapnutá klimatizace, která zvyšuje spotřebu a snižuje výkon vozu.
  3. Cenu skla výrazně zvyšuje další tónování. Moderní je používání fólií, které mají některé velmi dobré vlastnosti – zatmavení skel, UV filtr, vyšší odolnost, snadné odstranění/náhrada fólie, příznivá cena,… Pokud k pojištění vozidel chcete i připojištění skel, určitě si nastavte takové limity plnění, aby pokryly skutečné náklady, které vás bude nové sklo podobných vlastností stát.
  4. Používání originálních skel lze pouze doporučit. Je to sice podstatně dražší, ale zároveň bez starostí a v maximální možné kvalitě. Pokud této problematice příliš nerozumíte, vždy volte originální skla, která následně dostatečně pojistěte.

Cena je pak často až astronomická. Kvalitní přední skla, na která jsou kladeny největší nároky, stojí až desítky tisíc korun. Reálná míra rizika jeho poškození je pak tak vysoká, že nepojistit znamená v mnoha případech i prodělat. Jistě, jsou zde možnosti, jak ušetřit- používání neoriginálních autoskel nebo dokonce montování skel použitých, ale to nelze příliš doporučit, protože jde vždy o podnik s nejistým výsledkem.

Rubriky: Nezařazené | Komentáře nejsou povoleny

Autoskla z polykarbonátů

Moderní doba nám velí používat v hojné míře plasty. Bez ohledu na to, jak se to může zdát neekologické, plasty mají prostě své velké výhody. Největší vývoj vidíme tam, kde je nebo bylo zvykem používat sklo. Plast a sklo mají totiž podobné optické vlastnosti, tedy jsou hlavně průsvitné až průhledné. Není divu, že plasty pomalu těžké a nepříliš variabilní sklo nahrazují.
Autoskla byla donedávna doménou skutečného skla. Není se co divit, nároky na kvalitu autoskel jsou enormní. Dnes se však zdá, že nové technologie zpracování polykarbonátů dokáží plně nahradit sklo i v takto specifické disciplíně.
Přitom se nedá říct, že by se nevyvíjely postupy zpracování samotné skla pro tento specifický účel. Naopak, stejně jako celý automobilový průmysl, i samotná autoskla prochází velkou evolucí. Řeč je hlavně o tónování, které dodává sklu netušené vlastnosti, které z něj dělají něco víc, než pouhou ochranu před větrem, prachem a podobnými okolnostmi.
I tak lze vysledovat evidentní a hlavně intenzivní snahu o prosazení plastů (polykarbonátů) i v tomto odvětví. Proč? Pokud pomineme snahu společností o vytvoření vlastního produktu v oblasti, kde jsou karty už dávno rozdány, najdeme i objektivní důvody pro použití polykarbonátů. Jaké výhody nám mohou nabídnout?

  1. Polykarbonáty jsou mnohem lehčí, než sklo. Co přesně to znamená? Sníží se hmotnost celého vozu a tím i spotřeba a produkce CO2. Další velkou výhodou je snížení těžiště vozidla, což nutně přispěje k zlepšení jízdních vlastností vozu.
  2. Plasty jsou snadno tvarovatelné. Na rozdíl od skla, které pro zachování dobrých optických i mechanických vlastností nemůžeme příliš ohýbat. Díky tomu mohou automobily s polykarbonátovými „skly“ přinášet originální design i funkčnost- například eliminaci mrtvého úhlu ve zpětném zrcátku.
  3. Výroba i recyklace jsou snadnější a teoreticky i levnější a méně ekologicky náročné.
  4. Zlepšování polykarbonátů může jít až za fyzikální limity skla, takže se můžeme dočkat stavu, ve kterém budou polykarbonátová skla tak odolná, že nebudeme muset platit k pojištění vozidel i další připojištění skel.

A co problémy této technologie? V současné době ještě tato skla nejsou úplně nejodolnější. Problém je například s poškrábáním, ke kterému jsou tato skla velmi náchylná. Takže povinné ručení s připojištěním by naopak bylo naprostou nutností. Pomalé je také získávání certifikátů a atestací jednotlivých zemí, hlavně v případě čelních skel, která musejí mít nejlepší vlastnosti.
Dá se však říct, že budoucnost této technologie je růžová. I autoskla potřebují nový impulz k rozvoji a právě polykarbonáty se zdají být ideálním materiálem, který po vychytání nejrůznějších problémů skutečné sklo překoná.

Rubriky: Nezařazené | Komentáře nejsou povoleny