Autoskla z polykarbonátů

Moderní doba nám velí používat v hojné míře plasty. Bez ohledu na to, jak se to může zdát neekologické, plasty mají prostě své velké výhody. Největší vývoj vidíme tam, kde je nebo bylo zvykem používat sklo. Plast a sklo mají totiž podobné optické vlastnosti, tedy jsou hlavně průsvitné až průhledné. Není divu, že plasty pomalu těžké a nepříliš variabilní sklo nahrazují.
Autoskla byla donedávna doménou skutečného skla. Není se co divit, nároky na kvalitu autoskel jsou enormní. Dnes se však zdá, že nové technologie zpracování polykarbonátů dokáží plně nahradit sklo i v takto specifické disciplíně.
Přitom se nedá říct, že by se nevyvíjely postupy zpracování samotné skla pro tento specifický účel. Naopak, stejně jako celý automobilový průmysl, i samotná autoskla prochází velkou evolucí. Řeč je hlavně o tónování, které dodává sklu netušené vlastnosti, které z něj dělají něco víc, než pouhou ochranu před větrem, prachem a podobnými okolnostmi.
I tak lze vysledovat evidentní a hlavně intenzivní snahu o prosazení plastů (polykarbonátů) i v tomto odvětví. Proč? Pokud pomineme snahu společností o vytvoření vlastního produktu v oblasti, kde jsou karty už dávno rozdány, najdeme i objektivní důvody pro použití polykarbonátů. Jaké výhody nám mohou nabídnout?

  1. Polykarbonáty jsou mnohem lehčí, než sklo. Co přesně to znamená? Sníží se hmotnost celého vozu a tím i spotřeba a produkce CO2. Další velkou výhodou je snížení těžiště vozidla, což nutně přispěje k zlepšení jízdních vlastností vozu.
  2. Plasty jsou snadno tvarovatelné. Na rozdíl od skla, které pro zachování dobrých optických i mechanických vlastností nemůžeme příliš ohýbat. Díky tomu mohou automobily s polykarbonátovými „skly“ přinášet originální design i funkčnost- například eliminaci mrtvého úhlu ve zpětném zrcátku.
  3. Výroba i recyklace jsou snadnější a teoreticky i levnější a méně ekologicky náročné.
  4. Zlepšování polykarbonátů může jít až za fyzikální limity skla, takže se můžeme dočkat stavu, ve kterém budou polykarbonátová skla tak odolná, že nebudeme muset platit k pojištění vozidel i další připojištění skel.

A co problémy této technologie? V současné době ještě tato skla nejsou úplně nejodolnější. Problém je například s poškrábáním, ke kterému jsou tato skla velmi náchylná. Takže povinné ručení s připojištěním by naopak bylo naprostou nutností. Pomalé je také získávání certifikátů a atestací jednotlivých zemí, hlavně v případě čelních skel, která musejí mít nejlepší vlastnosti.
Dá se však říct, že budoucnost této technologie je růžová. I autoskla potřebují nový impulz k rozvoji a právě polykarbonáty se zdají být ideálním materiálem, který po vychytání nejrůznějších problémů skutečné sklo překoná.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Komentáře nejsou povoleny.